Είναι ο καθορισμός των βασικών μακροχρόνιων στόχων και σκοπών μιας επιχείρησης, καθώς και η υιοθέτηση μιας σειράς πράξεων και ο προσδιορισμός των αναγκαίων μέσων για την πραγματοποίηση αυτών των σκοπών. Η στρατηγική λαμβάνει υπόψη τις συνθήκες που επικρατούν στο εξωτερικό και εσωτερικό της περιβάλλον πριν καθορίσει την αποστολή της, τους αντικειμενικούς στόχους, τις στρατηγικές της επιλογές και τον τρόπο υλοποίησης και αξιολόγησης αυτών.
Η στρατηγική που θα εφαρμόσει μια εταιρεία πρέπει να ορίζει και να επικοινωνεί την μοναδική θέση της επιχείρησης στην αγορά, και να καθορίζει πως θα λειτουργήσουν συνδυαστικά οι πόροι της για την δημιουργία του ανταγωνιστικού της πλεονεκτήματος. Για αυτό τον λόγο είναι ένας από τους πιο σημαντικούς τομείς που ασχολούνται οι μεγάλες επιχειρήσεις.
Η στρατηγική μιας επιχείρησης λειτουργεί συνδυαστικά με την οργάνωση της, καθώς η δομή της, οι άνθρωποι της, και οι λοιποί πόροι επηρεάζουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημά της και λειτουργούν υποστηρικτικά στους στρατηγικούς στόχους της εταιρείας.
Οι βασικές αρχές της είναι οι ακόλουθες:
- Εκπαίδευση και λειτουργικότητα του προσωπικού με βάση τους στόχους της εταιρείας.
- Καθορισμός μεσοπρόθεσμου και μακροπρόθεσμου σχεδιασμού.
- Εγκαθίδρυση δεδομένων για το σχεδιασμό της αποτελεσματικότητας της λειτουργίας της εταιρείας.
- Αξία στο πελάτη, κάλυψη αναγκών του.
- Κάλυψη απαιτήσεων των πελατών.
- Κάλυψη αναγκών της αγοράς, αναγνώριση ευκαιριών.
- Αποφυγή του ρίσκου μέσα από τη σωστή ανάπτυξης στρατηγικής φιλοσοφίας.
- Ικανοποίηση αναγκών πελάτη, σχεδιασμός επίτευξη στόχων.
Δυστυχώς, στη σύγχρονη πραγματικότητα με το ελληνικό περιβάλλον να δυσχεραίνει τη λειτουργία των επιχειρήσεων, πολλοί λίγες επιχειρήσεις μπορούν να ασχοληθούν με τη στρατηγική τους.
